توانایی و اداره کلاس
این دو مهارت باعث تسهیل امر آموزش و کاهش رفتارهای نا مطلوب دانشآموزان میشود. جو کلاس در هر شرایط بر نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه، مطالعه، تحصیل و حتی خودپنداری آن تأثیر میگذارد.
جهت اجاره کلاس با شماره درج شده در بخش تماس با ما، تماس حاصل نمایید.
ارتباط مناسب میان معلم و دانشآموز، اغلب محور اثر بخشی معلم است. ارتباط مفید مستلزم آن است که معلمان از شناخت لازم و جامع هم نسبت به موضوع درسی و هم نسبت به دانشآموزان خویش برخوردار باشند.
چنین امری بر ایجاد یک پل ارتباطی بین دانشآموزان و موضوع درسی کمک میکند. معلمان را نیز قادر میسازد که موضوع درسی رابه شاگردان خویش تفهیم کنند. برعکس ارتباط سطحی و ضعیف میان معلم و دانشآموز موجب میشود که حتی یادگیری مطالب ساده نیز میسر نباشد. بنابراین روابط مبتنی بر محبت، احترام و باور متقابل میان معلم و دانشآموز میتواند بر گرایش انگیزشی دانشآموز تأثیر گذارد.
مدیریت کلاس
مدیریت کلاس درس به مفهوم ایجاد شرایط لازم برای تحقق یادگیری است و بر این اساس میتوان گفت که مهارتهای مدیریت کلاس درس زیربنای کل موفقیت در تدریس است. این امر در کلاسهای درس مدارس ایران که مملو از دانشآموزان است، از اهمیت خاص برخوردار است. برای اعمال مدیریت بر کلاس درس و ایجاد شرایط بهینه برای یادگیری، خود معلم باید فردی کارا باشد تا از مهارتهای مدیریت کلاس درس بهره بگیرد. ولازم است که معلمان با شیوههای مدیریت کلاس و مهارتهای ارتباط با دانشآموز آشنا بوده، بر حسب موقعیت وفضای کلاس آن را به نحو مطلوب به کار ببندد.
تعاریف مدیریت
ـ مدیریت کلاس با روشهایی مربوط است که معلمان به مدد آنها رفتار اجتماعی مثبت و مناسب دانشآموزان را بهبود میبخشند و رفتارهای مخرب آنها را مورد بررسی قرار میدهند.
ـ مدیریت کلاس درس، طیف وسیعی از تکنیکها و روشهایی است که برای تسهیل در آموزش، بالابردن مدت زمان یادگیری، ایجاد و تداوم فضایی دلپذیر و خوشایند در کلاس، ممانعت از رفتارهای نابسامان و خلل آفرین و حاکمیت نظم و انضباط در کلاس، به کار برده میشود. (ردستین، سایت حوزه).
سازماندهی و مدیریت کلاس درس
سازماندهی کلاس به نظم وترتیب درسی و اجتماعی دانشآموزان در کلاس درس اشاره میکند. معلمان در کلاسها با دانشآموزانی مواجهند که از لحاظ تواناییها و میزان پیشرفت با یکدیگر مشابه یا کاملاً متفاوتاند.
اهمیت و تاثیر مدیریت کلاس درس بر کارایی معلم تأثیر مستقیمی دارد، تا آنجا که برای معلمان مبتدی و تازه کار زمان زیادی به این امر اختصاص مییابد. صرف چنین زمانی برای مدیریت و سازماندهی کلاس موجب کاهش زمان فعال برای یادگیری دانشآموزان میشود.
معلمان به منظور آنکه زمان غیر آموزشی در کلاس درس را به کمترین مقدار برسانند، باید درس را در وقت مقرر شروع و تمام کنند. وقفههای بین فعالیتهای کلاس را به کمترین حد برسانند، قواعد و قوانین معنا دار و کار آمدی را تدوین و اجرا کنند و کلاس را چنان نظم بخشند که رفتارهای مخرب شاگردان را هر چه بیشتر کاهش دهند. یک معلم زمانی در مدیریت کلاس موفق میشود که نه تنها به گونهای موفقیت آمیز در مقابل مشکلات رفتاری دانشآموزان واکنش نشان دهد، بلکه در پیشگیری از بروز مشکلات توانا باشد.
منبع: rentcheap
:: موضوعات مرتبط:
کلاس ,
,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0