بررسی دانش فراشناختی دررابطه ی مدیریت کلاس: وظیفه ی اصلی فرایند آموزش، تدریس به دانش آموزانی است که قادر به یادگیری هستند؛ لذا، کلیه ی تلاش های معلمان حول محور این فعالیت اساسی است .امروزه روشهایی نوین در تدریس بر مبنای نظریه ها و پژوهشهای تربیتی ارائه شده است تا به کمک آنها معلم بتواند این فرایند را هرچه بهتربه سوی کسب اهداف آموزشی سوق دهد؛ اما موفقیت و کارآیی این روشها مستلزم فراهم بودن شرایط مناسب کلاسی است، که این مسأله در حد زیادی به این بستگی دارد که معلم چه نوع سبک مدیریتی در کلاس را انتخاب کرده باشد. به همین دلیل، به بیان لانگ، فری و وین استین، مدیریت کلاس برای خلق بهترین محیط ممکن به منظور یادگیری، اولویت نخست در مسئولیت های معلم کلاس به شمار می آید.
طراحی فضاهای ویژه کودکان مانند طراحی مهدکودک از اهمیت بسزایی برخودار است. به خصوص اینکه در ۳ تا ۵سالگی تخیل کودک جنبه عملی پیدا می کند.انسان و محیط پیرامونشان در تاثیرگذاری و تاثیر پذیری متقابلاند. اما کودکان به سبب محدودیت های جسمی و روانی خود در قیاس با بزرگسالان،تاثیر پذیریبیشتری و عمیق تری داشته و در عوض تاثیر کمتری بر محیط دارند.پژوهشگران در سال های اخیر ،ازمیانعوامل متعددتاثیر گذار در رشد و خلاقیت کودک ،تاثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت را کمترمورد توجه قرار داده اند.حال آنکه فضاهای مذکور در ایران ،مناسب کودکان طراحی نشده است وبیشتر مهدکودک ها درفضاهای مسکونی و حتی آپارتمان ها قرار دارند.هدف از پژوهش حاضر،تدبیر ایدههای طراحی مبتنی بر تنوع در مهدکودک ها و فضاهای کمک آموزشی کودکان زیر ۵ سال با رویکرد ارتقایخلاقیت آنان است.در این پژوهش سعی شده است تا با تطبیق دیدگاه های صاحب نظران و تحلیل وارزیابی نمونه های موفق اجرا شده در سطح جهان ،به یکسری اصول و راهکارهای طراحی برسیم که دربخش طراحی مورد استفاده قرار گرفت.
:: موضوعات مرتبط:
کلاس ,
,
:: برچسبها:
طراحی مهدکودک ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1398 |
نظرات ()
تحول سیستم آموزشی ممالک مختلف طی سده اخیر توجه روزافزون به مواردی را در پی داشت که تا پیش از آن کمتر مورد اقبال عمومی قرار میگرفتند. مدارس استثنایی یکی از مهمترین مواردی هستند که با هدف تعلیم و تربیت کودکان دارای ناتوانیهای ذهنی و جسمی تشکیل شدن. طراحی دبیرستان معلولین که در سالهای اخیر با توجه به بار منفی واژه معلول، دبیرستان توانجویان نامیده میشود، به مرکزی اطلاق میشود که با برخورداری از امکانات مقتضی، زمینه آموزش و پرورش معلولین (توانجویان) را فراهم میآورد.
توانایی و اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب در دانشآموزان، بخشی مهمی از کار معلم و کلاس و زمینه مناسب برای یادگیری است. به نظر میرسد معلم برای اداره مطلوب و منظم کلاس درس به دو مهارت نیاز دارد:
1ـ برقراری ارتباط مؤثر و مثبت با دانشآموزان
2ـ مدیریت کلاس
:: موضوعات مرتبط:
کلاس ,
,
:: بازدید از این مطلب : 154